Legendarul festival de la Oberhausen revine la BIEFF (20-25 noiembrie)

După succesul de care s-a bucurat în 2011, Festivalul Internaţional de Scurt Metraj de la OBERHAUSEN revine la Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF. Astfel, cinefilii vor avea din nou ocazia de a viziona în premieră în România câteva dintre cele mai impresionante titluri premiate la OBERHAUSEN.

BIEFF are loc în perioada 20-25 noiembrie la Cinema Scala și Elvira Popescu.

Unul dintre cele mai vechi festivaluri de film din lume, aflat la a 59-a ediție, Festivalul de la OBERHAUSEN este unul dintre evenimentele de gen cele mai importante pe plan internațional, un loc în care filmul de scurt metraj întâlneşte arta vizuală, bine cunoscut pentru atenţia deosebită pe care o acordă experimentării.  În decursul a mai mult de cinci decade, şi-au prezentat creaţiile la OBERHAUSEN numeroşi cineaşti şi artişti vizuali celebri, precum Roman Polanski, Werner Herzog, Wim Wenders, Chantal Ackerman, George Lucas etc.

Roman Polanski: „Scurtmetrajul e un excelent prim pas pentru un regizor. Aşa mi-am început şi eu cariera, iar OBERHAUSEN a fost un pas esenţial în drumul meu către a deveni regizor.”

Programul special OBERHAUSEN, susținut de Fundaţia Konrad Adenauer şi Institutul Goethe, aduce la BIEFF câteva filme care au făcut senzație la OBERHAUSEN, întrunind aprecierea unanimă a juriului festivalului, creaţii vizuale inovatoare cu un caracter profund personal, care în același timp abordează fără compromisuri probleme politice și culturale de mare actualitate.

În impresionantul SNOW TAPES, câștigător al Marelui Premiu OBERHAUSEN 2012, artistul vizual israelian Mich’ael Zupraner oferă o cameră de filmat unei familii palestiniene din tensionata zonă controlată de israelieni a Hebronului, cu care aceasta să poata documenta încălcarea drepturilor omului în zonă. Două ecrane paralele prezintă simultan două puncte de vedere diferite. Pe unul din ele, urmărim un material filmat de familia palestiniană, ce surprinde ciocnirea violentă a acesteia cu un grup de vecini israelieni. Pe celălalt ecran, observăm aceeași familie în timp ce vizionează materialul respectiv, reacțiile și comentariile ei legate de incident și de filmare, surprinse de artist. „Rezultatul, deși dur și neprelucrat, este în același timp subtil și evocativ, reconfigurând cinema-ul ca un agent politc activ.” (motivația Juriului OBERHAUSEN)

Câştigător al Premiului Principal OBERHAUSEN 2012, REFRAMING THE ARTIST prezintă pictorii „copiatori” din satul Dafen din China, cel mai mare producător de copii după picturi celebre din lume. Artistul vizual olandez Sascha Pohle reconstituie momente din filme celebre despre artă şi artişti, precum FRIDA, MODIGLIANI, THE GIRL WITH A PEARL EARRING, POLLOCK etc, avându-i ca actori pe aceşti pictori. La fel cum copiatorii „re-creează” operele de artă, Sascha Pohle „re-creează” în aceste scene reprezentările stereotipe ale artistului vizual în cinema, determinând spectatorul să-şi reevalueze propriile opinii despre artă şi artist.

MERCURIO, câștigător al Premiul Principal OBERHAUSEN 2011, a sedus juriile multor festivaluri prestigioase, precum Rotterdam, Gijon, Buenos Aires sau Curtas Vila do Conde. Intim şi sensibil, filmul surprinde întâlnirea misterioasă a unui cuplu, într-o maşină, într-o parcare. Inspirata opțiune de a filma momentul de intimitate prin geamurile mașinii face ca sticla să devină în mod straniu o oglindă, ce transformă realitatea exterioară obiectivă într-una interioară emoţională.

Câştigător al Premiului Juriului Ecumenic OBERHAUSEN 2012, ODETTE suprinde o complexă relație mamă-fiică. Protagonista pornește într-o călătorie, pentru a-și întâlni mama. Curând această călătorie devine de fapt una interioară, surprinzând profunda ruptură afectivă dintre mamă şi fiică. Universul în care personajul există e unul subiectiv, ce reflectă singurătatea și golul emoțional: străzile sunt pustii, coridoarele sunt goale, oraşul e părăsit. Întâlnirea dintre mamă și fiică e imposibilă, ruptura iremediabilă. Filmul excelează prin sensibilitatea subiectului şi originalitatea abordării.

Taguri:, , , ,

14.11.2012 Publicat de ela

Comentează

* Toate campurile sunt obligatorii.