“Însemnările unui nebun” la ArCuB – cronică teatru

Însemnările unui nebun este ultima piesă pusă în scenă la ArCuB și este o reușită, publicul se pare că adoră nuvelele lui Gogol, mai ales dacă sunt interpretate de Marius Manole. De altfel, piesa nu ar fi fost un succes atât de mare dacă nu ar fi fost jucată de Marius Manole, un actor cu un registru atât de variat de trăiri, încât ar putea emoționa și o piatră.

Textul este acompaniat de vioara lui Alexander Bălănescu, mereu atent să puncteze trăirile personajului interpretat de Manole, pe care n-am reținut cum îl cheamă. Acesta reușește să creeze un fundal muzical pentru piesă și să completeze chiar cu câteva replici situațiile prin care trece personajul lui Manole, un funcționar îndrăgostit iremediabil de fiica directorului.

Trăirile funcționarului sunt redate de Manole până la cel mai mic detaliu. El reușește să ne prezinte întreg procesul de instalare a nebuniei, cu laturile lui comice și dramatice, fără să plictisească, mai ales că textul nu este mereu amuzant.

Părerile după piesă am văzut că au fost împărțite, cel puțin pentru prietenii mei. Pentru unii muzica lui Bălănescu a devenit stridentă la un moment dat, iar pentru alții muzica a fost genială. Cel mai bine e să mergeți să vedeți. Nu luați și copii pentru că se vor plictisi cu siguranță, piesa e mai mult dramatică decât comică, nu are pauză, iar decorurile rămân aceleași pe tot parcursul piesei.

Piesa o puteți citi aici.

Decorurile, realizate de Diana Ruxandra Ion, sunt foarte simple: o saltea și două panouri pictate, sugerând o cameră și o ușă. Însă nici nu era nevoie de mai mult.

Regia piesei a fost semnată de Felix Alexa.