Looper: Asasin în viitor (2012) – cronică film

Filmele SF bune sunt o raritate, iar Looper face parte dintre ele. Fără să impresioneze prin efecte speciale spectaculoase, costume extravagante si lumi ale viitorului post-apocaliptice sau super tehnologizate, Looper mizează pe poveste și pe cele două personaje interpretate de Bruce Willis și Joseph Gordon-Levitt, care de fapt sunt același personaj, unul din prezent și celălalt din viitor.

În Looper, călătoria în timp este abordată inedit: cum ar fi să te trezești față în față cu tine din viitor și să fii obligat să te ucizi? Este provocarea pe care trebuie să o treacă personajul Joe, interpretat de Joseph Gordon-Levitt, care a fost machiat destul de reușit să arate ca Bruce Willis in tinerețe.

În lumea din film, mafioții din viitor au descoperit o cale să trimită oamenii în trecut, într-un anumit loc pe un câmp, unde aceștia sunt împușcați de looperi, asasini plătiți. În acest fel, acești oameni nu mai reprezintă o amenințare pentru viitor. Când Joe se descoperă față în față cu sine însuși lucrurile se complică, nu pentru că nu și-ar dori să se ucidă pe el din viitor, ci pentru că el din viitor reușește să scape. Urmează o urmărire, tot felul de întorsături de situație, apariția în peisaj a unui copil cu supraputeri, și un deznodământ care face toți banii și ne oferă semnificații noi asupra întregului film.

Ce mi-a plăcut este că regizorul Rian Johnson construiește onest ambianța anilor 2044, personajele si societatea fiind la fel de tangibile ca cele ale fraților Coen (mă refer aici la predilecția lor pentru orașe americane prăfuite sau ranchuri din sud). Peste această ambianță onestă se grefează o poveste SF cu un sâmbure intelectual intrigant, al cărei final are puterea unei tragedii. În substratul poveștii deslușim două mari idei pe care se axează subiectul filmului: etica acțiunii de a călători în timp (ce ai schimba dacă ai avea puterea să călătorești în timp?) și datoria față de destinul tău (și al celor din jur).

Filmul a fost foarte bine primit atât de public, cât și de critici, unii dintre ei chiar au scris că este cel mai bun film al anului. În film mai apar Emily Blunt și Jeff Daniels.

Nota IMDB: 8.0

Nota Rotten Tomatoes: 97% fresh