Life of Pi (2012) – cărți poștale din țări exotice

Din punct de vedere vizual, Viața lui Pi este cu adevărat o încântare: peisaje marine, o insulă plutitoare care ia din depărtare forma zeului Vishnu, imagini cu mii de suricate, meduze fosforescente, pești zburători, balene, apusuri spectaculoase, sute de delfini, culori vii dintr-un Pondicherry mai curat decât este el în realitate și tot felul de animale sălbatice, care te fac să îți dorești să mai mergi pe la grădina zoologică. Filmul are și o poveste frumoasă, cam siropoasă, poate puțin cam exagerată (pentru gusturile mele) pe partea cu căutarea lui Dumnezeu și credința lui Pi. Deși mesajul filmului este demn de cărțile lui Coelho iar imaginile par ca o înșiruire de cărți poștale din țări exotice, nu-l ratați, chiar este o capodoperă vizuală, iar povestea este cumva captivantă tocmai prin simplitatea ei.

În Viața lui Pi ni se spune povestea unui tânăr, singurul supraviețuitor al naufragiului unui vas transatlantic, care se trezește în derivă în ocean, pe o barcă de salvare împreună cu patru animale: un tigru bengalez, cu numele Richard Parker, o hienă, o maimuță și o zebră, toate provenite de la grădina zoologică a tatălui său. Povestea este narată chiar de Pi, cel care a reușit miraculos să supraviețuiască, aflat acum la vârsta de 40-50 de ani. Ultima parte a poveștii, deși va ridica vălul de magie de pe întreaga aventură, ne oferă un final neașteptat cu o lumină nouă asupra peripețiilor lui Pi.

Rolul lui Pi adolescent este jucat de Suraj Sharma, care a fost ales din peste 3.000 de candidați. Partea ironică este că el a ajuns din întâmplare în studiourile unde se dădeau probele, ca însoțitor al fratelui lui. Alegerea regizorului Ang Lee s-a dovedit una inspirată, Suraj Sharma s-a descurcat foarte bine cu personajul Pi. Dacă vă întrebați cum a reușit Suraj Sharma să stea cu un tigru în aceeași barcă la filmări, răspunsul e simplu: tigrul a fost simulat pe computer, singurele scene cu un tigru real fiind cele cu Richard Parker înotând.

Ce nu mi-a plăcut, pe lângă chestiile siropoase cu religia, căutarea credinței și transformarea unor fenomene meteorologice banale în semne date de divinitate, tonul de înțelept și autosuficiență cu care vorbește Pi cel adult, la polul opus față de scriitorașul naiv, cu o față cam tâmpă, venit la el în căutare de inspirație.

Filmul este ecranizarea cărții cu același nume, scrisă de indianul Yann Martel. În film o să-l mai vedeți și pe Gerard Depardieu într-un rol scurt.

Ang Lee a mai regizat celebrele “Crouching Tiger, Hidden Dragon” și “Brokeback Mountain”.

9/10