Lawless (2012) – personaje fără profunzime

Lawless, tradus la noi cu În afara legii, este inspirat din povestea reală a fraților Bondurant, care făceau contrabandă cu alcool în perioada Prohibiției. Distribuția filmului este bună: Shia LaBoeuf, Tom Hardy, Gary Oldman, cu apariții scurte, Guy Pearce și Mia Wassikowska. Scenariul este scris de Nick Cave, care s-a inspirat din cartea “The Wettest County in the World”, scrisă de Matt Bondurant, despre cei trei frați, unul dintre ei fiind se pare bunicul lui.

Filmul continuă obsesia literară a australianului Nick Cave cu goticul sudic american, exploatate și în cărțile sale anterioare “Și a văzut asina îngerul” sau “Moartea lui Bunny Munro”, în care predomină distileriile ilegale, fanatismul religios, mizeria materială, marea criză economică din anii ’30, etc.

Din păcate, povestea abordată pentru scenariul acestui film nefiind total fictivă, iar scenaristul neputând manipula în deplină libertate acțiunea, personajele apar așa cum sunt: țărani din sud, meschini, fără profunzime, împinși în acțiunile lor doar de interese materiale – nici măcar acest ultim aspect nu este trasat mai îngroșat pentru a deveni moralizator. Personajele, care ar fi trebuit să fie niște legende în viață, sunt ușor neintersante, iar acțiunile lor ilogice. Probabil m-am așteptat prea mult de le geniul lui Nick Cave. Poate singurul personaj care iese în relief este gangsterul Floyd Banner (Gary Oldman) – acțiunile acestuia (minime) sunt logice și nu dezlânate.

Povestea filmului nu e prea complicată: cei trei frați Bondurant, Howard (Jason Clarke), Forrest (Tom Hardy) și Jack (Shia LaBoeuf) întâmpină tot felul de dificultăți în traficul cu alcool din partea agentului Rakes, reprezentantul legii, care ajunge să recurgă la tot felul de crime gratuite doar pentru a-i prinde. Rakes este acel personaj negativ, extrem de enervant și sadic, care dă coerență întregului film, acțiunea concentrându-se de fapt în conflictul dintre frații Bondurant și acesta.

Shia LaBoeuf face un rol bun în rolul fratelui cel mic, îndrăgostit de tânăra Bertha (Mia Wassikowska), pe care încearcă să o impresioneze plimbând-o cu mașina și arătându-i locul lui de muncă, unde alături de frații lui face ilegal alcool. El, spre deosebire de frații lui, este mai puțin calculat și ajunge să facă tot felul de gesturi necugetate, aducându-i în tot felul de situații sângeroase. Nu vă așteptați la multe scene de violență, acestea sunt dozate puțin, însă cu o cantitate mare de sânge cât să fie suficiente.

S-au mai remarcat în film Tom Hardy, în rolul fratelui cel mare, Forrest, un personaj tăcut, greu de sedus, introvertit, echilibrat, cu un accent sudist puternic, și Jessica Chastain, în rolul femeii care a reușit să îl seducă pe Forrest și care i-a fost alături în niște situații imposibile.

Filmul are atmosferă, este bine făcut, însă nu m-a impresionat prea tare. Cred că mă așteptam să fie puțin mai alert și să se concentreze mai bine pe cele trei personaje – frații Bondurant. Fratele mijlociu este aproape invizibil în film, regizorul punându-i în evidență mai bine pe Forrest și Jack, însă numai prin prisma conflictului cu Rakes. Cu toate lacunele poveștii, actorii își joacă personajele neintersante cu suficient talent pentru a acorda nota 7 acestui film și a vă recomanda totuși să-l vedeți.

Filmul a fost regizat de John Hillcoat.

Nota IMD: 7.4

Nota Rotten Tomatoes: 68% fresh