Barbara (2012): poveste din Germania de Est

Deși prezentarea filmului de pe orice site gen Imdb ne duce cu gândul la ceva sobru, rigid (așa cum sunt multe filme germane cu subiectul ăsta), nu vă așteptați de la Barbara să aibă o latură dramatică prea intensă și obositoare, dimpotrivă, Barbara e un film lent, poetic, fără să fie plictisitor sau prea pretențios. Acțiunea filmului se petrece în Germania de Est și este cumva o poveste de dragoste dintre o femeie din Est și un bărbat din Vest. Spun cumva o poveste de dragoste, pentru că filmul până la urmă are altă miză.

Personajul Barbara (Nina Hoss), o femeie la vreo 35 de ani, înaltă, slabă și frumoasă, mereu cu o ținută elegantă, este mutată disciplinar la un spital din provincie, într-un orășel lângă mare, unde este ținută sub observație să nu fugă în Vest. Aici merge zi de zi la spital cu bicicleta, și, aproape în fiecare zi când merge ea cu bicicleta bate foarte tare vântul.

Filmul este construit parcă mai mult vizual, replicile sunt puține, însă suficiente cât să ne prindă în poveste. Blocuri cenușii, trabanturi, țigări și neckermane aduse pe sub mână din Vest, îmbrăcăminte anostă, și tot felul de asemenea detalii introduse de regizorul Christian Petzold reușesc să reconstruiască atmosfera Germaniei de Est.

Mi-a plăcut la film că are replici interesante și amuzante, care ies din sfera banalului. Avem parte în film, la un moment dat, și de o analiză interesantă a tabloului “Lecția de anatomie” de Rembrand.

Filmul îți lasă un gust plăcut la final și te bucuri că regizorul nu a ales ceva dramatic și sfâșietor, dat fiind că subiectul este așa sensibil. Din acest motiv însă, filmul nu a fost primit cu entuziasm de criticii germani, care au considerat că regizorul Christian Petzold nu a redat o imagine fidelă a istoriei și a pierdut din vedere mesajul politic.

“Barbara” a fost însă foarte bine primit de public, fiind considerat o reușită, iar în București, la Festivalul de Film German, el a fost vizionat de o sală arhiplină.

Dacă aveți ocazia să vedeți “Barbara”, nu-l ratați, chiar este o poveste diferită din Germania de Est.

Nota IMDB: 7.3