13 asasini (2010), de Takashi Miike


Cunoscătorii ştiu că Takashi Miike e un regizor japonez, care a regizat segmentul “Box” din 3 Extreme, un film extrem de bizar.

13 Asasini e un film cu samurai, care se termină cu cel mai mare masacru din istoria filmelor cu samurai: peste 200 de morţi. În plus, în film apar circa 2000 de săbii de samurai, deci reţeta îndrăgostiţilor de Japonia, samurai şi lupte cu săbii e perfectă. Dar e un film cu samurai mai special, cu o nuanţă de bizar, că doar e al lui Takashi Miike.

În 1844, în Japonia e pace şi linişte. Shogunul conduce înţelept, toate sunt la locul lor, samuraii sunt curajoşi, au onoare şi îşi spintecă burta dacă ajung într-un impas existenţial.

Într-un astfel de impas existenţial ajunge un samurai în prima scenă. Acesta îşi face harakiri pentru că nu mai poate îndura ruşinea. Despre ce ruşine e vorba ?

Naritsugu e fratele vitreg al shogunului. E un dezaxat, un sadic alienat, dar şi un filosof amator. Printre pasiunile sale se numără tortura, violul şi omorul fără motiv, comiţând astfel de fapte destul de des, prevalându-se de relaţia de rudenie cu şeful cel mare, care îi iartă toate păcatele. Dar Naritsugu crede că aşa trebuie să se comporte un şef japonez, să fie deasupra omeniei şi bunului simţ. El e talibanul shogunatului, care taie şi spintecă.

Iată de ce se sinucide Mamya în prima scenă. E un exhibiţionist al morţii, lasă un bilet către stăpânul shogun, să rezolve chestiunea Naritsugu-Bolnavul. Cam aşa se aducea pe atunci în discuţie o  problemă de stat. Nu printr-o moţiune, ci printr-o sinucidere extrem de dureroasă.

Shogunul, aflat la rândul lui într-un impas existenţial, ordonă muşamalizarea. Şeful Consiliului de Miniştri se trezeşte într-un impas existenţial şi decide pe de o parte să respecte ordinul de muşamalizare şi pe de altă parte să-l asasineze pe Naritsugu, fratele vitreg al shogunului.

De aici şi până la masacrul final intervin nişte scene pregătitoare destul de plicticoase, dar care vor fi apreciate de pasionaţii genului. Găsirea asasinilor, stabilirea strategiei, înfruntări pe tabla de go a tacticii japoneze de luptă.

E un pretext ideal pentru a prezenta societatea japoneză de atunci. Asasinii reprezintă şi ei tipologii bine trasate. Roninul, maestrul, fanaticul bushido, dar şi ciudatul supra-om sălbatic aparent nemuritor, găsit într-o cuşcă în pădure, un echivalent al lui Kikuchiyo din 7 Samurai.

Ultima jumătate de oră a filmului e o baie de sânge spectaculoasă, care dacă ar fi avut un soundtrack mai bun ar fi devenit un etalon al scenelor de luptă cu samurai.

Din păcate, actorii se murdăresc atât de tare de noroi, că la un moment dat nu mai ştii care cine e, dar nici nu contează, ideea e că se taie nişte nebuni cu săbiile. Ca în 7 Samurai.

O mare diferenţă între 7 Samurai şi 13 Asasini, pe lângă numărul din titlu, e şi faptul că în 13 Asasini samuraii chiar sunt raşi în cap, nu poartă nişte bucăţi de latex care se văd indiferent de cât machiaj s-a folosit.

13 Asasini e poate primul film care arată foarte sincer şi de aproape cruzimea greu de descris a japonezilor din perioada shogunatului Tokugawa. Masacre, copii ucişi, familii întregi omorâte din cauza unor impasuri existenţiale. O ceaşcă spartă ? Sânge ! O uşă trântită ? Ia-i capul !

De acea, 13 Asasini mi se pare un catarsis cinematografic al Japoniei, o metaforă a dorinţei unei foste naţiuni-agresor a a-şi ucide impulsurile demonice. Din nefericire, calea aleasă e tot a măcelului.

Știu că vă întrebaţi dacă moare Naritsugu, dacă se face dreptate, pentru că asta e ideea europeană de justiţie. Pentru japonezi, însă, numai încercarea de a-l ucide pe Naritsugu spală ruşinea. În mult, mult sânge. Dar, ca să aflaţi dacă Naritsugu moare, trebuie să vedeţi filmul.

Sursă poză: imdb.com

Trailerul aici.

Nota IMDB: 7.7

Nota Rotten Tomatoes: 9.5

Taguri:, , , , , , , ,

8 / 10

05.03.2012 Publicat de adrian

Comentează

* Toate campurile sunt obligatorii.